Draaiende benen

Een Velotariër vreet kilometers op de fiets, naar en in de stad, om een kleine of grote boodschap, van en naar het werk. De Velotariër wil een survivalgids voor Velotariërs zijn.

IMG4288

De fiets is een belangrijk antwoord op zoveel uitdagingen. Zwaarlijvigheid, depressie, luchtvervuiling, files, verkeersongevallen, parkeergebrek, lawaaioverlast, een lege portemonnee… : geen enkele andere technologie kan zoveel problemen in één klap de wereld uit helpen als de fiets. Toch voel ik me nooit een wereldverbeteraar wanneer ik fiets. Ik vind gezondheid en ecologie belangrijk, maar de fiets is geen statement. Het is in heel veel gevallen gewoon de meest fijne, efficiënte en comfortabele manier om op gelijk welk moment gelijk waar te komen.

Maar vooral, het is gewoon bijzonder amusant om te fietsen. Om mijn hart sneller te voelen slaan, om mij te verplaatsen op eigen stoom, om de omgeving niet enkel te zien, maar ze ook te horen, te ruiken en zelfs te voelen, om halt te houden waar en wanneer ik wil, om muisstil door het landschap te sluipen, of huiveringwekkend luid mijn roestige ketting te laten knarsen, om die haters in de file en die zwetende sardienen in bus of tram voorbij te snellen – geloof me, je weet pas echt hoe traag die dingen zijn als je op een fiets hebt gezeten -, om bij te dragen aan de verzoeting van de samenleving, om te voelen hoe de zon straalt op winterse wangen, en ja, zelfs om die kille regendruppel langs mijn rug tussen mijn bilspleet tot in mijn schoenen te voelen glijden, om op grijze dagen mijn leven te kleuren, om de soms opduikende sleur van het bestaan tussen mijn ketting te draaien of op buitengewoon inspirerende ideeën te komen.

hoboken_op_wieltjesKim Verhaeghe
Velotariër

  • Rebecca Beeckman

    Superblog! Ik kijk uit naar meer!

  • Vandenbulcke Raymonde

    Ik kan alleen maar toejuichen dat er meer fietsers in het straatbeeld komen.
    Maar wat ik wel nadelig vindt is dat heel wat fietsers hun wegcode totaal niet kennen !!!!!
    Velen fietsen op het voetpad en ikzelf heb al dikwijls moeten wegspringen voor dergelijke voetpadpiraten.
    Kan u via uw website daar eens op wijzen.
    Met dank
    en nog veel fietsgenot.

    • Kim

      Heeft u er al eens op gelet waarom fietsers op het voetpad fietsen? Ik vermoed dat ze dit niet zullen doen voor het plezier, het voetpad is geen ideale plaats voor fietsers, maar omdat er op de (fiets)weg iets verkeerd zit: snelle auto’s misschien? slechte ondergrond? Bovendien zijn er veel plaatsen in de stad waar fietsers en voetgangers hun ruimte moeten delen (http://velotarier.be/antwerpen/fietsers-op-het-voetpad/). Dat is een fout van de inrichters van die plaatsen. Er zullen trouwens altijd fietsers zijn die zich toch niet aan de regels houden, maar dat geldt ook voor voetgangers of chauffeurs.

      • Marc Vlecken

        Beste, u moet maar eens een tijdje in Leuven rondwandelen, als voetganger. Dan zal u merken dat heel wat fietsers helemaal niet uit noodzaak op het voetpad fietsen. En zelfs indien het wél uit noodzaak zou zijn, geeft hen dat niet het recht om dat te doen. Veel Leuvense fietsers fietsen doodleuk op het voetpad, en kijken zelfs boos als je als voetganger niet opzij wilt gaan. Zelf vertik ik dat altijd. Ik ben trouwens zelf een enthousiast fietser, maar mij zal je nooit fietsend op het voetpad aantreffen.

        • Kim

          Hier in Antwerpen zijn er dan weer voetgangers die koppig op het fietspad blijven wandelen. Het Scheldefietspad bijvoorbeeld zien veel wandelaars – die net op de Kaaien hebben geparkeerd – als een promenade om te paraderen. Ook heel lastig en gevaarlijk. Er zijn meerdere oorzaken: slechte infrastructuur (ook slecht georganiseerd), teveel verkeer en mogelijk ook “asociaalheid” (deze zijn er trouwens op gelijk welk voertuig, te voet, en zelfs al zittend). Ik kan alleen maar aanbevelen (doe ik ook met die voetgangers op het fietspad): stoor u er niet teveel aan of maak er mensen – zonder ruzie maken, want dat is ook een ziekte in het verkeer – attent op. Je blijven ergeren is niet goed voor het humeur.

          • Marc Vlecken

            Absoluut waar. Maar ik erger me niet. Integendeel, ik beleef er een genoegen aan als die voetpadfietsers boos worden omdat ik niet opzij ga. Is een gemeen trekje van mij 🙂

  • Fietsen heeft meer voordelen dan nadelen. Ik kan nog altijd niet begrijpen dat er niet meer mensen de fiets nemen. Voor heel wat verplaatsingen is de auto eigenlijk niet nodig maar iedereen heeft wel zijn reden om het toch maar te doen, zelfs voor belachelijk korte afstanden neemt men de auto.

    Met het verkeersinfarct dat we in heel wat steden en gemeenten aan het kweken zijn doe je met de fiets een zeer groot voordeel. Je bent sneller ter plaatse, je kan rijden tot voor de deur en je hoeft geen eeuwigheid te zoeken naar parkeerplaats.

    Wat veel mensen niet beseffen is dat ze hun eigenlijk blauw betalen aan een auto. Aankoop, brandstof, belastingen, verzekering, onderhoud… Tel dat eens allemaal bij elkaar? Het loopt in de duizenden Euro’s per jaar. Als iemand zijn auto weg doet zal hij een mooie spaarboek hebben of zou hij zelfs deeltijds kunnen gaan werken. Nu is het eigenlijk omgekeerd, mensen gaan werken voor hun auto…

    • madame vélo

      ….en zien hun auto als statussymbool en vereenzelvigen zich met hun wagen.

  • Op mijn website hetregentbijnannooit.nl pleit ik ook voor fietsen, fietsen en nog eens fietsen. Goedkoop, milieuvriendelijk, gezond etc.
    Toen ik afgelopen week (via twitter) Velotarier.be voorbij zag komen ben ik direct een kijkje gaan nemen. Prachtige site met een prachtige boodschap verpakt in een mooie vormgeving met aanstekelijke teksten. Snel even op mijn site een linkje naar jullie maken! Ga zo door!

  • nathalie germain

    Ik heb alvast geen auto meer en doe al mijn verplaatsingen voor werk en familiebezoek met de fiets, een oude aftandse fiets met fietszakken, maar met goede banden. Het levert soms hilarische taferelen op als je bv die kerstboom of dat nieuwe zeteltje thuis wil krijgen. Maar steeds lukt het. Door weer en wind, tana op hare velo!

  • Ook eens de moeite om deze site i;v.m. kustom bicycles te checken:

    http://www.choppers.be
    http://www.sinnertowncruisers.com

    Grtjes

  • Mijn moeder was bang om te fietsen en dus kreeg ik als kind geen fiets. Ik trakteerde mezelf op mijn 21ste op een fiets omdat nieand er nog wat van kon zeggen (ja, zolang geleden dus). Maar omdat ik er eigenlijk uitzag als een wicht van 14 smeerde de fietsboer me een rijwiel aan “op de groei”. Kwam niet goed. Van de hand gedaan, gewacht tot ik 50 was en mezelf opnieuw getrakteerd met eenzelfde resultaat (al was de oorzaak ietsje anders, uiteraard). Nu – met een nieuwe “voordeur” in het verschiet, eindelijk een goede fiets in handen gekregen. Hopelijk wordt het een fietszomer zodat ik het zelfvertrouwen dat ik op de Waddeneilanden kreeg hier kan onderhouden. In elk geval dit blog op mijn blogrol gezet, zodat ik er snel bij kan.

  • Hi Velotariër

    Een filosofisch vraagje
    Valt het jou ook op dat er door fietsers met bekeringsdrang vaak argumenten worden opgesomd waarom fietsen beter is dan de auto. Zou het niet logischer zijn als we deze ondergeschikte rol loslieten. Wanneer je iemand vraagt waarom hij een klein laddertje neemt om een lamp om een te vervangen, gaat hij ook niet beginnen opsommen waarom hij géén hoogtewerker nam. Eigenlijk zou het niet nodig moeten zijn om uit te leggen waarom je niet aan overkill doet.

    De fiets is niet beter dan de auto, net zo min als de auto beter is dan de fiets. Ze hebben gewoon elk hun toepassing. En dat waren we even uit het oog verloren. Het is keihard een feit dat we met zijn allen de laatste decennia een overdosis auto hebben genomen. We werden autoholiekers. Nu kicken we langzaam, één voor één, af. E jij draagt een mooi steentje bij aan dat proces. Bravo daarvoor.

    de heer A: “Waarom nemen we de fiets?”
    de heer B: “Hoe bedoel je? Waarom zouden we iets anders nemen?”

    • Kim

      Je hebt helemaal gelijk. Ik probeerde de vergelijking zo weinig mogelijk te maken, maar ook ik laat me er helaas soms toe verleiden. Ook al omdat debatten over de fiets vaak in die richting worden getrokken. Net zoals fietspromotoren zich soms teveel richten op de negatieve kanten van het fietsen – slechte fietspaden, onveiligheid – terwijl autopromotoren – dagelijks op de radio – zich richten op de voordelen: ‘groener dan de vorige, nog veiliger, nog meer comfort’.

  • Filip

    Zijn er hier nog levende velosauriërs gelijk ik? Ik neem de penny farthing niet zo vaak, maar het is een zalige manier om je te verplaatsen!

  • Hedwig Rooman

    Bij het lezen van dit vattend artikel nogmaals tot het besef gekomen dat ik waarschijnlijk eerder kon fietsen dan lopen. Helaas sinds 10 maanden een knieletsel opgelopen waardoor meer dan 10 km fietsen pijnlijk wordt. Wat ben ik jaloers, als ik mensen zie ploeteren op hun stalen ros door elk soort weer dat onze seizoenen te bieden heeft. Wat haat ik het, in dat duf ruikend, gemotoriseerd noodzakelijk kwaad te zitten, zich ergerend aan het verkeer, als in een stalen kooi. Als kind al bestrooide ik mijn fiets met rozenblaadjes, op het randje van de verafgoding. Wat een gevat woord, de Velotariër. Ja, dat zijn we!
    Op 16 juni naar een specialist voor een tweede opinie over mijn dierbare scharniertjes. Van de eerste mocht ik fietsen, maar de knieën zeiden: stop! Wat hoop ik hard, dat de dokter zegt: maar Mevr.; over enkele maanden mag u terug zoveel velotariëen als u wil.

  • de vos