Tips Winter

Zo fiets je door de sneeuw

Delen magShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone

Op sneeuwdagen is de fiets – nog meer dan anders – de snelste en veiligste manier om door de stad op het werk te raken. Er zijn gewoon een aantal zaken waar je best rekening mee houdt.

* De autoweg is meestal rijkelijk bestrooid, eerst met zout en daarna met aanschuivende wagens, terwijl het fietspad vaak moet wachten op de laatste ronde van de zoutwagens.

* Verse sneeuw is voor fietsers geen probleem, het is zelfs prettig om erdoor te fietsen, maar ijs is dat wel. Verken tijdens je eerste hectometers op het gemak hoe de ondergrond erbij ligt, vooral in bochten. Door je achterrem in te knijpen, kan je testen hoe glad de baan erbij ligt.

* Vertrek iets vroeger en neem je tijd. Je bent toch sowieso eerder dan je collega’s die met de wagen komen.

* Bereid je voor op commentaren van je autorijdende collega’s als ben je net door Siberië gefietst.

* Laat wat lucht uit je banden. Gewone fietsbanden pomp je normaal op tot 4 ‘kilo’, voor fixies en racefietsen is dat 7 kilo (op de zijkant van je band staat hoeveel je maximum mag pompen). Laat op vriesdagen je banden lossen tot iets onder dat maximum. Let wel: zachtere banden hebben meer grip, maar het is wel harder trappen.

* Wie echt stabiel wil rijden, ook over ijs, kan de aanschaf van banden met zwaarder profiel overwegen. Winterbanden dus, genre wat Sven Nys heeft liggen.

* Fiets zoveel mogelijk in rechte lijn, en rem eerder – niet abrupt – dan je gewoon bent.

* Stuur met je volledige lichaam, vanuit je heupen, een bocht in. En plaats je gewicht naar achter op de fiets.

* Let op voor banen die eerder sneeuwvrij zijn gemaakt met zout, het kan dat het smeltwater ondertussen een ijspiste heeft gevormd.

* Het is niet stoer, alhoewel het dat wel kan zijn, maar draag een helm.

* Draag niet je beste kleren, of draag een regenbroek. Tante Kaat heeft nog geen remedie tegen vlekken afkomstig van die vuile, zwarte sneeuwmodder en het zoutwater.

* Draag warme kleren maar wees ook niet overdressed, anders ga je zweten. Net iets te koud vertrekken is meestal de beste optie om tijdens het fietsen aangenaam warm te hebben. Je hoeft je trouwens niet per se naar buiten uit ‘dikker’ te gaan kleden, nauw aansluitend thermisch ondergoed (lange legging en onderhemd met lange mouwen) onder je gewone kledij is meestal voldoende. (LEES OOK: Slecht weer bestaat niet, slechte kledij wel)

* Heb niet teveel zelfvertrouwen, want dan ga je zeker tegen de grond.

* Poets je fiets regelmatig, het zout versnelt roestvorming.

Er zijn plaatsen waar het veel meer sneeuwt dan in onze straten, zoals hieronder in Kopenhagen. Fietsers hebben er blijkbaar geen last van.

Winter in the Cycling City from Copenhagenize on Vimeo.

Delen magShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone
  • Kurt

    Nog een tip : zet je zadel een paar centimeter lager. Dat trapt wat zwaarder maar je verlaagt je zwaartepunt en bent sneller aan de grond met je voeten bij een schuiver…

  • Lieven Blancke

    Ik ben zeer tevreden over mijn spijkerbanden (Schwalbe Marathon Winter). Het lijkt overkill, maar eigenlijk zijn het gewone fietsbanden met metalen tsjoepkes in. Ze geven heel veel grip in platgereden sneeuw en zelfs op ijs. Ik steek ze alleen maar op als er echt sneeuw of ijs ligt, want op gewone weg is het geluid alsof je in grind rijdt.

  • pieter van den eynde

    Ik rij met NOBY-NICS (notubes met -anti-lekpasta-,) en 1.5 bar druk , super goede grip..Met de MTB ga je beter door de sneeuw en ijs , (geometrie van de fiets)

  • Pingback: Door Alaska met de fiets()

  • Pingback: Sneeuwrapport 2013 (9, slot): valangst | Fietsbult()