VeloRoute

Het is zelden een goed idee om bij het plannen van een veilige en comfortabele fietsroute uit te gaan van de weg die je met de auto zou nemen – al is dat vaak de meest voor de hand liggende route. Er zijn in ’t Stad meer fietswegen dan je zou denken, je moet ze alleen weten te vinden.

Hoe dan? Bakken fietservaring is de beste raadgever, maar wie net als ik nog niet meteen de complete kaart van Antwerpen, inclusief binnenwegen, uit het hoofd zou kunnen tekenen, kan routeplanners als Google Maps of het Fietsnet wel gebruiken. Elk van beide heeft zijn voor- en nadelen, een combinatie leidt vaak tot de beste oplossing. Voor langere routes denk ik naast Google Maps en de Knooppunten zeker ook aan de fietsostrades tussen de stad, de rand en naburige steden.

Google Maps

Google Maps

Van de drie opties – auto, fiets of te voet – is te voet de beste om een fietsroute te plannen.

Per auto krijg je de meest fietsonvriendelijke stukken voor de wielen. Google ‘Fiets’ is helemaal niet wat het belooft te zijn: vaker wel dan niet nutteloze omwegen, en niet per se comfortabeler dan wanneer je ‘auto’ zou kiezen.

Pro:
* Bij ‘te voet’ krijg je de kortst mogelijke fietsroute, en – moest je plots zonder fietspad vallen – is er meestal nog een voetpad waarop je kunt vluchten.
* Het is mogelijk om de voorgestelde route naar eigen goesting aan te passen door deeltjes van de route te verslepen.
* De routeplanner is beschikbaar op iPhone en smartphone.

Contra:
* Helaas houdt de planner geen rekening met éénrichtingstraten of veiligheid en comfort.
* Wie geen intelligent mobieltje heeft, moet de route uit het hoofd leren.

Fietsnet

De fietsknooppunten die je misschien kent van zondagse fietstochtjes kan je ook gebruiken om dagelijkse fietsroutes te plannen. Op de website zoek je naar het knooppunt dat het dichtst bij je vertrekpunt ligt, en vervolgens naar het knooppunt bij je aankomstplaats. De applicatie berekent vervolgens de kortste route langs het knooppuntennetwerk.

Pro:
* Je hoeft de route niet te onthouden, gewoon de te volgen knooppunten noteren
* Waar mogelijk fiets je weg van het verkeer.
* De routes hebben een kwaliteitskeurmerk ‘getest en goedgekeurd door ervaren fietsers’, en dat merk je.
* Hoewel vaak langer dan Google Maps, zijn knooppuntenroutes soms sneller omdat je minder in het verkeer terechtkomt.

Contra:
* De routes zijn meestal langer dan wat je met Google Maps zou vinden.
* Je moet altijd een knooppunt dichtbij je vertrek- en aankomstplaats hebben, of je moet de weg ernaar zoeken… via Google Maps.

Fietsostrades

De jongste in de familie: de fietsostrade van Linkeroever naar Burcht.

De provincie Antwerpen werkt met de fietsostrades voor een interstedelijk fietsnetwerk voor woon-werk- of woon-plezier-verkeer. Het moet gezegd, bijna naar Nederlandse normen: afgescheiden van het autoverkeer, breed en meestal aangenaam vlak. Er liggen al wat van deze fietssnelwegen, en er zijn er nog een pak op komst. Veelbelovend dus. Dat is trouwens ook goed nieuws voor het fietsverkeer dichter bij de stad, bijvoorbeeld langs het Ringfietspad, of van rand naar centrum, bijvoorbeeld langs het fietspad op de Kaaien.

Pro:
* Vlakke, comfortabele en vooral brede fietspaden, zoveel mogelijk weg van het autoverkeer.
* Ideaal voor verplaatsingen vanuit de rand naar het centrum

Contra:
* Het Ringfietspad ligt op veel plaatsen – bijvoorbeeld in Deurne – veel te dicht tegen de Antwerpse Ring. Gevolg: smaakbaar slechtere lucht, stank en vooral heel veel lawaai.
* De Fietsostrades beuken zich geen weg tot in het stadscentrum. Eigenlijk kan je alleen langs de Schelde tot in het centrum fietsen, voor de overige fietsostrades moet je vanaf de Singel alsnog zelf een veilige route zien uit te stippelen (met Fietsnet of Google Maps).

1. Antwerpen – Essen
2. Antwerpen – Mechelen
3. Albertkanaal
4. Sint-Niklaas – Mechelen
5. Kanaal Turnhout-Schoten
6. Herentals – Turnhout
7. Herentals – Balen
8. Herentals – Aarschot
9. Lier – Herentals
10. Lier – Aarschot
11. Lier – Lint
12. Antwerpen – Lier
13. Ringfietspad
14. Brussel – Willebroek
15. Antwerpen – Sint-Niklaas

Weldra onder uw wielen

Singelfietspad
In 2013 gaat de heraanleg van de fietspaden langs de Singel van start. Tussen de Bolivarplaats en de Turnhoutsebaan komen fietspaden van 2,5 of 3 meter breed. Tussen de Scheldekaaien en de Bolivarplaats en tussen de Turnhoutsebaan en Noorderlaan komen fietspaden van 2 meter breed. De nieuwe fietspaden komen aan beide zijden van de Singel en zijn enkelrichting.

Welenroute
De Welenroute vertrekt aan de Blancefloerlaan en loopt over de Beatrijslaan langs het Galgenweel en het Burchtse Weel, door de dorpskern van Burcht tot aan de N419. De werken worden afgerond in het voorjaar van 2013.

Havenroute
De Havenroute verbindt de Scheldelaan en de Scheldekaaien met Berendrecht en Zandvliet en Nederland.

Sint-Bernardusroute
Deze route begint aan het Ringfietspad ter hoogte van het Nachtegalenpark en loopt langs de VIIde-Olympiadelaan naar het centrum van Hoboken. Vandaaruit gaat het langs Fort 8 en spoorlijn 52 richting Hemiksem. De werken aan de nieuwe gedeeltes van deze fietsroute starten begin 2014.

Districtenroute
Deze fietsroute loopt in een boog door de districten Hoboken, Wilrijk, Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne en Merksem en passeert daarbij ook de stad Mortsel en de gemeente Schoten. Voor deze route dienen nog een aantal bestaande fietspaden te worden aangepast.

Aanvullingen

Dit overzicht is vermoedelijk niet compleet. Aanvullingen zijn welkom via [email protected].

  • Rafael Delaedt

    * Bij ‘te voet’ krijg je de kortst mogelijke fietsroute, en er is op zijn minst altijd een voetpad aanwezig – moest je plots zonder fietspad vallen.

    1. Is dit een aanzet om fietsers het voetpad op te sturen? Dan vind ik dat de verkeerde boodschap. Fietsers horen niet thuis op het voetpad volgens het verkeersreglement. (dat van de kortst mogelijke route is uiteraard wel een pro).
    2. Wie zegt er trouwens dat er altijd een voetpad aanwezig is? Google Maps zegt zelf dat er mogelijk niet overal een voetpad beschikbaar is.

    • Kim

      Bedankt voor uw opmerkingen. In verband met de eerste: neen, dit is geen aanzet om fietsers op het voetpad te sturen. Dat doen gemeentebesturen al genoeg door fietsers en wandelaars in zones voor ‘zwakke weggebruikers’ samen te duwen, wat leidt tot – nochtans te verwachten – confrontaties. Mijn opmerking dient enkel om ‘onzekere’ fietsers die Google Maps willen gebruiken gerust te stellen: als je google maps op auto zet, loop je het risico plots op de rand van een drukke weg te moeten rijden. Voor snelle fietsers gaat dat nog, maar anderen schrikken daarvoor terug. Voor hen is er op een voetgangersroute dus nog in de meeste gevallen een noodweg: het voetpad. Helaas betekent dat dan ook: ga te voet met de fiets aan de hand. Ik geef toe, niet leuk, maar het is aan de overheden om fietsen altijd en overal mogelijk te maken.

      Ook uw tweede opmerking is terecht, ik had moeten schrijven ‘dan is de kans groot dat er nog een voetpad als vluchtroute aanwezig is’. Ik pas dit aan.

  • Sebastien
  • patrick

    Leuke site , vandaag ontdekt dankzij medefietsende collega. Ikzelf fiets alle dagen woonst werk in drieploegen stelsel dus vroege nacht late. Ik heb wel het geluk dat ik eventueel grote stukken langs het kanaal kan doen of te wel rij ik via de as sfietspad ring, dan >Mortsel > Boechout >Kontich > Duffel Berlaar Het verschil in afstand blijft beperkt tot enkele km voor de trip Merksem Berlaar.
    De “fietsostrades die men aan het aanleggen zijn bevallen mij meestal wel maar met wat geluid moet je niet inzitten (ring, spoor,…)Het is wel aangenamer rijden dan op een drukke Nbaan, Wil je stilte dan moet je snachts (als ik met de vroege sta) langs de kanalen rijden dan hoor je niks en zalig rijjden