Mobiliteit Veiligheid

Geef vrouwen wat ze willen (en elke fietser wint)

Delen magShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone

meisjesIn steden waar in verhouding meer vrouwen fietsen zijn de fietsomstandigheden veilig en comfortabel, en fietsen ook meer mannen, kinderen en ouderen. Waar weinig vrouwen fietsen is de fietsinfrastructuur onveilig of simpelweg afwezig. Een stad die fietsen wil promoten moet daarom vooral aan de vrouwen vragen wat ze willen.

In traditioneel ‘fietsarme’ landen zoals de Verenigde Staten of Australië gebeuren amper twee procent van de verplaatsingen met de fiets, en rijden drie tot vier keer zoveel mannen als vrouwen met de fiets. Dat is niet het geval in landen die bekend zijn voor hun sterke fietscultuur, zoals Denemarken en Nederland, waar 27 procent van alle verplaatsingen met de fiets gebeurt en 55 procent van de fietsers vrouwen zijn.

vrouwVergeet bijgevolg alle ingewikkelde indexen om de fietsbaarheid van een stad te meten. Kijk gewoon naar het aantal vrouwen dat in verhouding tot mannen fietst. Hoe meer vrouwen in verhouding fietsen, hoe beter de fietsbaarheid van een land of stad. Ter info, Vlaanderen zit ergens middenin, mannen fietsen net iets meer dan vrouwen, en we fietsen half zoveel als Nederlanders doen (13 procent van de verplaatsingen bij mannen tegenover bijna 11 procent bij vrouwen).

Waarom zijn vrouwen zo’n goede barometers? Er zijn meerdere redenen, maar volgens een een Australische peiling onder vrouwen zijn veiligheid en bereikbaarheid de belangrijkste: vrouwen nemen over het algemeen minder risico’s dan mannen, waardoor ze hogere eisen stellen aan veiligheid en comfort van fietspaden. Daarnaast staan vrouwen nog altijd in voor het merendeel van de ‘huishoudelijke’ verplaatsingen, zoals de kinderen naar school brengen of boodschappen doen, en evalueren zij hoe ze die verplaatsingen het liefst maken.

mama

Uit de studie blijkt ook dat vrouwen en mannen dezelfde wensen hebben, maar vrouwen sneller afhaken wanneer niet aan hun wensen is voldaan. Als beleidsvoerder kan je aanwezige ergernissen of verlangens dus het snelste opmerken door het aan de vrouwen te vragen. Doe je goed voor hen, dan genieten ook fietsende mannen, kinderen en ouderen mee.

Wensen

* Van het autoverkeer afgescheiden fietspaden

* Bereikbaarheid van stad- en winkelcentra

Ergernissen

* Fietsfabrikant Gazelle peilde in 2011 op grote schaal naar de ergernissen bij Nederlandse fietsers. Vrouwen ergeren zich vooral aan hun eigen fiets, tegenwind en gladde wegen, mannen aan fietsers die niet aan de kant gaan.

* Verkeersagressie (geuit door autobestuurders) is volgens het merendeel van de ondervraagde vrouwen in de Australische peiling een reden om de volgende keer de fiets niet meer te nemen.

* Grote aankopen, hoe vervoer ik dat op mijn fiets? En de kinderen erbij?

* Zweet. Als ik fiets, riskeer ik te zitten stinken op mijn werk.

* Fietstechniek: angst voor een platte band.

* Het weer: regen, sneeuw en wind

Gedurende de komende weken en maanden gaat De Velotariër dieper op deze wensen en ergernissen in. We zoeken instant oplossingen – soms uit onverwachte hoek – en denken na over hoe het op termijn beter kan. Hou De Velotariër in de gaten! Er is Facebook, Twitter en de Nieuwsbrief.

mama

Delen magShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone