Zo vervoer je zowat alles op je fiets

Boodschappen, je lief, een picknick of je ganse uitzet. Er zijn weinig dingen die je niet met de fiets kunt vervoeren. Hoe dan? De mogelijkheden zijn vrij eindeloos. Een poging tot overzichtje.

De meest voor de hand liggende optie is je transport te dragen zoals je dat ook te voet zou doen: sleutels en mobieltje in je broekzakken en aankopen in je handen. Die aanpak heeft uiteraard zijn grenzen. Met zakken aan het stuur fiets je gegarandeerd miserie tegemoet. De zakken ratelen tegen je spaken, je evenwicht is zoek en zo meteen loop je op het fietspad boodschappen te rapen.

Rugzak

Een rugzak is een grote stap in de goede richting – sorry, dat had je zelf vermoedelijk ook kunnen bedenken, maar ik ben aan het opbouwen van slecht naar beter.

Handige fietsrugzakken zitten comfortabel strak over de schouders en tegen de rug aan, hebben naast schouderbanden ook een heupgordel, zijn waterdicht, hebben meerdere compartimenten (er moeten ook een slot, fietsherstelgerief en eventueel regenkledij mee) en bij voorkeur ook de mogelijkheid om er achteraan fietslampjes op te bevestigen.

Stop bij het laden het grootste gewicht bovenaan, het lichtste onderaan – omgekeerd dus ten opzichte van een rugzak die je laadt om mee te gaan wandelen, maar het spaart tijdens het fietsen wel je onderrug.

rugzak

Kies maar: links de ‘gewone’ rugzak, bij voorkeur met verstelbare schouder- en heupgordels. Midden de ‘messenger bag’, vernoemd naar de fietskoeriers, die je draagt over één schouder. Rechts de echte koeriertas: groot draagvermogen, comfortabel, ijzersterk en 100% waterdicht. Merken zijn – neen, ik word er niet voor betaald ze te vernoemen – van links naar rechts Deuter, Chrome en Ortlieb.

Stalen ros wordt stalen muilezel

zijEen rugzak is handig, overal mee te nemen en je hoeft geen accesoires op je fiets te monteren, maar tegelijk – zeker op een racefiets – vrij belastend voor de onderrug en op warme zomerdagen een garantie op een kleffe zweetrug.

Het kan aangenamer door je fiets het draagwerk voor jou te laten doen: een mandje op het stuur – het icoon der fietstransport!, een bagagedrager voor- of achteraan, fietstassen – vast of draagbaar, allerlei oude of nieuwe kratten en een reeksje sleephut-opties, genre fietskar of kinderwagentje.

De belangrijkste criteria waarmee je een geschikte optie kan filteren en evalueren zijn comfort, ruimte, uiterlijk en waterdichtheid.

Comfort: niet alleen fietscomfort (Zit je bij het trappen niet met je voeten tegen de fietstas?), maar ook het draagvermogen (Kan je er een rugzak van maken?) en de demonteerbaarheid (Kan de fietstas snel van en op de fiets gezet worden? – geloof me: je gaat je snel ergeren aan te strak bevestigde fietstassen).

Ruimte: Hoeveel wil je vervoeren? Zijn er aparte compartimenten voor fietsslot, herstelgerief, regenkledij, huissleutels en boodschappen? Kan je er makkelijk de dingen die je wil vervoeren in klasseren? Is er ruimte voor een laptop bijvoorbeeld? Of een bak bier?

Uiterlijk: veel fietstassen kan je ook als rugzak of handtas gebruiken. Kies daarom best een exemplaar dat je graag op je heup of rug zal dragen / laten zien.

Waterdichtheid: een must. Een fietstas die water doorlaat is compleet nutteloos. Door opspattend vuil zal de tas ook snel vuil worden. Is ie makkelijk wasbaar?

Vooraan

Met het transport vooraan fiets je doorgaans – eens je het gewoon bent – sneller dan achteraan. Het totale gewicht van je lading plus jezelf is dan evenwichtiger verdeeld over beide wielen waardoor je achteraan geen ‘rem’ creëert. Als fietser zit je immers vooral op het achterwiel. Aan de andere kant is gewicht op het stuur ook een pak minder aangenaam dan achteraan.

De opties heb je vast al eens zien fietsen: een bagagedrager boven je voorwiel of een fietstas/fietsmandje aan je stuur.

vooraan

Nog meer voordelen:
• Je transport ligt voor het grijpen, je hoeft dus niet eerst je rugzak in te duiken. Of je gooit je rugzak gewoon in het mandje en houdt zo je rug zweetvrij.
• Fietsmanden of fietstassen zijn meestal met een simpel haakje aan het stuur te bevestigen, en dus vlot afneembaar. Er zijn ook fietstassen (zoals mijn Basil) die je naast de fiets als een gewone rugzak kunt dragen.
• Naast je rugzak of boodschappen past er ook een hondje in. Er is zelfs net een boek over honden op de fiets uit.
• Op een bagagedrager met rugleuning (foto bovenaan rechts maar dan zonder het krat) kan je winkeltassen makkelijk vastknopen, of zelfs – op een vlak parcours – zaken los vervoeren.

Opletten voor:
• Ladingsverlies: een netje over je bak of krat kan handig zijn om te vermijden dat een gat in het wegdek het transport op je schoot of op straat katapulteert.
• Evenwicht: het bijkomende gewicht aan je stuur maakt de fiets iets moeilijker te besturen. Panikeer niet in het begin: geef jezelf vijf minuten om te wennen aan het ‘zwaardere’ stuur, het gaat zo meteen echt wel vlotter. Er zijn trouwens ook voorrekken die niet aan je stuur, maar aan het kader, zijn bevestigd. Zo draait de lading niet mee in de bocht en fiets je iets stabieler.

kopieVan linksboven met de klok mee: FastRider bakkersmand, Ortlieb stuurtas, Quad Lock iPhone drager en My Basket fiets- en winkelmand

Achteraan

De traditionele methode om iets op je achterrek te vervoeren – na het er gewoon opleggen – is met rekkers. Je ziet ze tegenwoordig echter bijna niet meer. Met reden vermoed ik, want het is vaak een gedoe om dingen stevig op je rek en uit je spaken te knopen.

Dan zijn fietstassen een stuk handiger. Het draagvermogen hangt af van de sterkte van je rek, maar ik sta er soms nog versteld van hoeveel dat fietsje dragen kan. Wij gebruiken voor de grote boodschappen bijvoorbeeld draagtassen van Ortlieb (actie Delhaize en Fietsersbond) en zoals je eerder al kon lezen: er past een halve winkelkar in. Let er op dat je – voor dat eindje tussen fietsrek en je koelkast – de fietszakken ook naast je fiets kunt dragen. Nogal wat fietstassen hebben daarvoor handige draaghendels of kunnen ook dienen als rugzak.

achterkopiekopie

Van linksboven met de klok mee: Basil, Donkey Boxx, eigenlijk een simpel wijnkrat en Ortlieb.

Fietskader

Deze zie je vermoedelijk zelden, maar met wat knutselwerk vervoer je het één en ander ook aan je kader.

kader

Fietstas wordt draagtas

Sommige fietstassen kan je naast de fiets verder gebruiken als draagtas. Het zijn normale draagtassen met achteraan handige clipjes om aan voor- of achterbagagedrager of het stuur te bevestigen (bovenaan, Basil), of fietstassen (hier onderaan, Ortlieb) die je kan uitbreiden met een schouderstuk om er een rugzak van te maken. Je hangt de fietstas dan aan het schouderstuk in plaats van aan je bagagedrager.

draagom

Fietstas op slot

Het gebeurt uiteraard dat je meerdere winkels combineert, of tussendoor wil stoppen voor een koffie of een pintje. Dan kan je sleuren met je fietszakken, of ze zo goed mogelijk – er is helaas geen 100% veilig – afsluiten en aan je fiets laten hangen.

Ik haal meestal mijn fietsslot door mijn fietstassen en kader op zo’n manier dat een snoodaard die ze probeert te stelen dat alleen kan door een cruciaal element van de zak kapot te maken (door bijvoorbeeld afsluiting of bevestigingssysteem te breken). Mijn redenering is dan: wie wil nu een onbruikbare tas stelen?

Er bestaan ook speciale sloten voor fietstassen. Die ofwel je fietstas dichthouden, of ze vastmaken aan je bagagedrager (er zijn ook geïntegreerde systemen). Te vinden bij speciaalzaken (of gespecialiseerde merken) voor fietsers, maar kijk zeker ook eens naar sloten voor motorfietstassen.

Meer waardevol transport zou ik toch sowieso mee naar binnen nemen op je tussenstop, nog een reden waarom het handig is om van je fietstassen een draagtas te kunnen maken.

Zware lasten

Wie vaak veel moet vervoeren (wat niet op het bagagerek past) kan de aanschaf van een aanhangwagentje of een cargofiets overwegen. In een fietskar kan je naast kinderen ook af en toe grote boodschappen, meubels, containerpark-toestanden, en bedenk zelf nog wat, vervoeren. Het laadvermogen varieert tussen dertig en zelfs honderd kilogram. Tegelijk behoud je de vrijheid van een gewone fiets, want de kar is – in tegenstelling tot de meer omvangrijke bakfiets – altijd los te koppelen.

kar

Met een cargofiets tenslotte zijn er zo goed als geen limieten meer. Minister van Transportfietsen Cargovelo deed ons al voor hoe we een koelkast moeten vervoeren, en sinds kort kan hij een nieuw kunstje: verhuizen met de fiets.

Kleine lasten

Sommig transport vraagt niet meer dan een klein subtiel draagtasje. Materiaal om een lekke band te plakken bijvoorbeeld. Subtiel onder het zadel. In dit geval van Brooks. Best prijzig, maar dan ook wel meer dan hip genoeg.

brooks

Zomerse lasten

Picknick
De fiets is het ideale transport voor een gezellig picknick. Je stopt waar je wil, en je hoeft niets van de parking tot op dat perfecte plaatsje te sleuren. Maar een picknicktafel, dat kan toch niet op de fiets? Welles dus, ziehier één van de mogelijke manieren om dat te doen. Wie er zo eentje wil, moet bij Kickstarter zijn.
achteraan - picknicktafel
Barbecue achterop
Ontwerper Mathias Hintermann bedacht deze Backbrat, een draagbare grill die op de achterbagagedrager bevestigd kan worden. Het gaat – uiteraard – om een Duitse uitvinding: ‘Duitsers houden van fietsen en braadworst eten in het park’, aldus Mathias Hintermann.

backbrat

Lees in deze andere eerdere artikels hoe je:

* Kinderen vervoert op de fiets
* Boodschappen doet op de fiets

CategoriesNiet gecategoriseerd
  1. Ik heb fietstassen en een kar, maar wat ik vaak mis, is een slot. Ik bedoel: een autokoffer kan je afsluiten, mijn fietskar en fietstassen zijn altijd los, waardoor ik (afhankelijk van de omvang van mijn lading) meestal geen bezoekjes aan verschillende winkels kan combineren. Heb jij een idee of er afsluitbare fietskarren bestaan?

    1. Kim says:

      Bedankt. Heel goeie vraag. Ik heb het aangevuld in het artikel. Een honderd procent veilige oplossing is er volgens mij helaas niet – buiten het toch meedragen van spullen op je tussenstop. Toch zijn er een aantal opties: zowel met een gewoon fietsslot als speciaal daarvoor bedoelde fietstassloten, bijvoorbeeld ook geïntegreerd op je fietsrek.

      1. Bedankt voor de snelle reactie! Ik vreesde er al voor, dat er geen 100% veilige opties waren. Meedragen van spullen is ook niet altijd handig, dus voorlopig hou ik het wellicht bij aparte ritten naar de verschillende winkels 🙂 En hopelijk bedenkt een fietskarrenproducent ooit een afsluitbare fietskar 😉

  2. Dirk Weyn says:

    ik heb een burley travoy, die haak ik achteraan mijn fiets (aan de zadelpen), en als ik hem losmaak is het gewoon een caddy die ik mee in de winkel of op de markt kan meenemen

  3. Mike says:

    Ik doe mijn wekelijkse boodschappen met een rugzak en een tas en de bagagedrager.

    De zware dingen gaan in de rugzak en de lichte dingen (broodjes, chips) in de tas en het krat bier of de mega-verpakking toiletpapier op de bagagedrager met snelbinders of (beter) spanbandjes.

Comments are closed.