Drie graden onder nul deze morgen. En op de fiets ligt de gevoelstemperatuur nog een pak lager dan wanneer je stilstaat. Maar koud hoef je daarom niet te hebben.
Kleed je in laagjes
Het geheim van fietsen in de winter is je te kleden in meerdere laagjes die je af en aan kunt trekken naarmate het kwik schommelt. Wie het warm wil hebben, hoeft zich niet per se naar buiten uit dikker te gaan kleden. Thermische onderkleding houdt de lichaamswarmte beter vast dan bombastische bovenkleding, zoals een skijas, maar is amper even dik en zwaar als een licht truitje. Bovendien lijdt je sex-appeal er niet onder, want thermische onderkleding draag je onzichtbaar onder de kledij die je wel wil laten zien.
Mijn laagjes van vandaag: Lang ondergoed, van aan mijn achterwerk tot aan mijn enkels, en van navel tot pols. Een vachtje in merinowol, waarover dadelijk meer. De tussenlaag is mijn dagelijkse kledij. En als buitenverpakking draag ik een winddichte jas. Als het straks nog kouder wordt, stop ik er misschien nog een laagje tussen, of draag ik mijn regenbroek. Maar dan moet het al heel koud worden.
Merinowol
Thermisch ondergoed voelt over het algemeen comfortabel tegen je huid, maar het is belangrijk om bij aankoop voldoende aandacht te besteden aan de kwaliteit en het type textiel. Onderkleding van lage kwaliteit gaat na een paar wasbeurten oncomfortabel hard aanvoelen, alsof je een broek of trui uit inpakpapier aantrekt.
Het type textiel is eerder een persoonlijke voorkeur. Of je houdt meer van synthetische kledij – dat je misschien kent van in de meeste sportkleding – of je houdt meer van het – in mijn ogen – wonderbaarlijke merinowol. De eerste keer dat je iets in merinowol aantrekt, zal het kriebelen, maar dat mindert en daarna is het veel zachter en comfortabeler dan synthetisch textiel.
Merinowol houdt lucht goed vast tussen je huid en de kleding. Daardoor is het een goede warmte-isolator. Bovendien heeft het, in tegenstelling tot wat je van wol zou verwachten, een vochtregulerende eigenschap. Merinowol kan veel zweet opnemen zonder nat aan te voelen. Dat betekent lekker warm zonder zweten.
Nog zo’n prachtige eigenschap van merinowol is dat het geen zweetgeuren absorbeert, en dus ook zelden gaat stinken. Ook niet als je het meerdere dagen hebt gedragen. Komt van pas, want je zal – gezien het prijskaartje – misschien niet voor elke dag vers goed willen kopen.
Een paar betere merken met merinowol: Icebreaker, Smartwool en Woolpower.
Overkleed je niet
Draag warme kleren maar wees ook niet overdressed, anders ga je zweten. Net iets te koud vertrekken is meestal de beste optie om tijdens het fietsen aangenaam warm te hebben.
Handen en voeten
Handen en voeten (en oren) zijn het moeilijkst warm te houden. Om die irritante, knagende pijn van bevriezende vingers te vermijden zullen die handschoenen van op de kerstmarkt vermoedelijk niet volstaan. Ik draag handschoenen uit winddicht en waterafstotend materiaal waar ook een surfpakken van gemaakt zijn. Eerder te warm, maar dat kan me eerlijk gezegd niets schelen. Te verkrijgen in een outdoorwinkel of (race)fietswinkel.
Nijp je vingers niet in het stuur tot je kneukels er wit van zien. Dan koelen ze net nog sneller af. Beter is je vingers in beweging te houden als ze koud dreigen te krijgen.
Voor je voeten heb je warmere en koudere schoenen in je kast staan. Je zal zelf wel weten welke schoenen bij welke temperatuur horen. Als je nieuwe koopt, en ze moeten warm zijn, let er dan vooral op dat ze geen wind doorlaten. Totnogtoe kwam ik op de koudste dagen toe met twee paar kousen. Voor wie zelfs dat niet helpt, kunnen winddichte overschoenen een oplossing zijn.
Hoofd
Heel veel warmte ontsnapt via het hoofd. Draag een muts of pet. Meer dan genoeg keuze om je goesting te vinden.
Fiets harder
Niets leuker dan jezelf warm te fietsen op koude dagen. Niet in het zweet, want dan dreig je weer af te koelen wanneer je stilstaat, maar tot het niveau waarop dat gezellig haardvuurtje in je borst begint te knetteren.
Drinkt ne warme choco
Of Glühwein.
Het is hier Siberië niet
Er zijn plaatsen waar het veel kouder is dan bij ons. Fietsers hebben er blijkbaar geen last van.
Omdat je veel warmte op je hoofd verliest, heeft het zin om bij koude voeten een muts op te doen. En omdat je armen en benen bloed begeleiden en bloed warmte transporteert, heeft het zin om bij koude voeten of handen je ledematen goed warm in te pakken.
Best ook een helm aandoen over de muts. Minder wind en veiliger!
Ik heb heel snel last van koude oren (en krijg er dan ook meteen oorpijn en hoofdpijn van), dus zelfs in de zomer (of toch tot zo’n 20 à 25° warm) draag ik earbags: http://www.earbag.com/ . Veel beter voor warme oren dan een muts, én het past onder een helm (in tegenstelling tot de klassieke oorwarmers). De ontdekking van het jaar voor mij!
Ik ben langsgegaan bij Powergrid in Geel. Dit is een fietsenzaak gespecialiseerd in elektrische fietsen en toebehoren. Zij hebben ook verwarmde kledij zoals handschoenen, kousen en jassen. Deze werken op bijgeleverde oplaadbare lithium batterijen. In de handschoenen hebben ze verschillende uitvoeringen vanaf 149 € (niet goedkoop, maar voor mij werkt het perfect…)
mooi,mooi ,maar je kan ook een dichte ligfiets kopen en dan kan je de winter door rijden zonder problemen en koud te hebben of nen overdekte fiets ,hi,hi.
Ik probeer de wind zoveel mogelijk buiten te houden. Met een goede windstopper met ritsen onder de oksel kan je de boventemperatuur wel regelen. Als het vriest dat het kraakt (bv -5°C) dan trek ik mijn regenbroek aan. En twee paar handschoen helpen ook goed (hele dunne wollen + het gewone materiaal)
Ik ben redelijk goed ingepakt (muts, sjaal, wanten en 300 lagen).
Het enige probleem is dat ik snel koude billen heb op de fiets!
Oplossing: bij heel erg koud vriesweer trek ik een skibroek boven mijn broek! (een beetje zoals je een regenbroek draagt). Lekker warm en comfortabel 🙂
En boven mn muts een koptelefoon, extra warm aan de oren.
Mijn eeuwige probleem zijn mijn koude tenen op lange wintertochten met de racefiets, tegenwoordig draag ik waterdichte sokken van Sealskinz, daarover mijn gewone winter raceschoenen, daarover een waterdichte en winddichte overkous en daarover een neopreen overschoen, maar de bovenkant van mijn tenen blijven vrij koud.
Handschoenen van Sealskinz zijn overigens perfect spul en niet duur!
Boven mijn gewone winterfietsjas draag ik nog een apart windstopper hesje. Dat maakt toch wel een verschil!
Ik citeer de website van de Nederlandse dierenbescherming:
Tachtig procent van de wol
die in Nederland wordt verkocht (kleding, dekbed enz.), komt uit
Australië en wordt daar op een zeer dieronvriendelijke wijze verkregen.
Kort na de geboorte moeten de lammetjes al een aantal zeer pijnlijke
ingrepen ondergaan. Hun staarten worden afgesneden, afgebrand of
afgeklemd met een rubberen ring, ze krijgen een chemisch bad of douche
tegen parasieten en de mannelijke lammetjes worden gecastreerd. Dit
alles zonder verdoving. De sterfte onder lammetjes is mede hierdoor zo´n
20 tot 40 % voordat ze 8 weken zijn. Bij het scheren lopen de schapen
vaak verwondingen op door gehaast gedrag van de schaapscheerders, deze
worden namelijk betaald naar het aantal schapen dat ze scheren.
Daarnaast heeft een schaap dat zijn vacht kwijt is zeer weinig
bescherming tegen de ruige omstandigheden in Australië waardoor er veel
kort na het scheren sterven.
En zoeken op mulesing levert ook heel wat relevante informatie op.
Ik
zeg dus niet dat er geen fabrikanten zijn die kiezen voor wol van goed
behandelde dieren. Maar dat zal dus een minderheid zijn en het is maar
de vraag of fabrikanten die beweren geen dierenleed te veroorzaken
voldoende controle uitvoeren/kunnen uitvoeren op hun wolleveranciers.