Tips

Van auto naar fiets: 3208 euro in het handje

Delen magShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone

header
Dat de wagen laten voor de fiets geld opbrengt is een open deur. Maar heb je het ooit al eens voor jezelf becijferd? Ik waag hieronder een poging, een weldoordachte schatting, van de financiële winst die ik maak door de wagen voor korte verplaatsingen niet te gebruiken. Eindsaldo: 3208 euro in het handje!

Ik ga voor mijn berekening enkel uit van korte verplaatsingen, in mijn geval tot maximum 15 kilometer, omdat teveel automobilisten zullen zeggen dat een wagen voor een langere afstand gewoon niet te vervangen is – en dat die kosten dus deel uitmaken van het leven.

Voor de werkdagen is het jaarlijks aantal kilometer makkelijk te berekenen. Er zijn ongeveer 225 werkdagen in een jaar (verlofdagen niet meegerekend), en ik woon 10 kilometer van het werk. Dat betekent 4500 pendelkilometer per jaar. Voor privé verplaatsingen tel ik daar nog eens 2000 kilometer bij, in totaal dus 6500 kilometer per jaar. Die privékilometers zijn een schatting op basis van twee maanden waarin ik met de racefiets – met kilometriek – rondfietste. In die periode kwam ik aan een gemiddelde van 125 kilometer per week, dus 6500 kilometer per jaar.

Kosten

Auto

Er is een leuke online fietscalculator waarmee je kan bereken wat je per gefietste kilometer bespaart. Naast uitgespaarde brandstofkosten krijg je trouwens ook het aantal verbrande calorieën – uitgedrukt in taartjes – en de uitgespaarde uitstoot – fijn stof, koolstofdioxide en stikstofdioxide – te zien. (ter info: er is ook een vergelijkbare fietscalculator voor bedrijven)

Hier is echter enkel de kostprijs van brandstof meegerekend. Hoeveel een wagen per kilometer kost hangt uiteraard ook af van het type wagen, de aanschafprijs, het onderhoud, de verkeersbelasting, verzekering, het type brandstof en het verbruik. Dergelijke kosten lopen even hoog op als ze verschillen van autogebruiker tot autogebruiker. Daarom ga ik voor het gemak uit van de kilometervergoeding die werkgevers aan hun personeel kunnen uitbetalen voor extra werkverplaatsingen: 0,3456 euro per kilometer.

Omgerekend naar mijn jaarlijkse afstand is dat 2246 euro per jaar.

Parkeren
Dat is de kostprijs van het rijden, er is ook nog de kostprijs van het stilstaan: de parkeertickets. Nu zou ik als automobilist altijd op zoek gaan naar de gratis randparkings, om van daaruit te voet of met het openbaar vervoer naar de binnenstad te trekken. Maar gezien het hoge aantal vrije plaatsen op dergelijke parkings ben ik daar vermoedelijk vrij alleen in, en bovendien heb je die gratis mogelijkheid niet altijd.

tankschermStel nu dat ik (berekeningen op basis van situatie in Antwerpen) voor privéverplaatsingen één keer per week in de groene zone – nog niet de duurste zone – parkeer. In het beste geval lukt dat met een dagticket van 3,5 euro, in andere straten kost het 1 euro per uur. Maar laat ik dus uitgaan van dat ene parkeerticket van 3,5 euro per week. Dat is 182 euro per jaar.

Voor mijn werkverplaatsingen zou er niets anders opzitten dan elke weekdag betalen. Buiten, of in een parkeergarage die mijn werkgever huurt. Mijn werk is gelegen aan Spoor Noord, waar een tarief geldt van 1 euro per uur, of acht euro per werkdag en 1760 euro per jaar (uitgaande van 220 werkdagen). Mijn werkgever zou deze parkeerkosten op zich nemen, dus eigenlijk doe ik door de fiets te gebruiken vooral mijn baas een cadeautje. Gelukkig krijg ik daarvoor iets terug, in de vorm van een fietsvergoeding (zie lager).

Fiets

Ook fietsen is niet gratis. En nog meer dan voor het wagengebruik is de exacte kostprijs per kilometer een zeer persoonlijke berekening. Daarom is wat hieronder volgt enkel op mij van toepassing, maar doe de berekening gerust eens over voor jouw eigen situatie. Ik ben geen boekhouder, maar ik hoop dat je onderstaande berekening eerlijk vindt. Opmerkingen zijn welkom.

* Aankoopprijs fiets = 350 euro (afschrijven op 3 jaar)
* Fietsenmaker = 30 euro (in 2012)
* Materiaalkoffer (sleutels, pomp, slot…) = 70 euro (afschrijven op 5 jaar)
* Regenbroek en regenjas = 150 euro (afschrijven op 3 jaar)

= in totaal ongeveer 210 euro voor de jaren 2012, 2013 en 2014. Of 0,0323 euro per kilometer.

In de daarna volgende jaren daalt dat bedrag – als mijn fiets niet gestolen wordt – met 116 euro (350/3), en over vijf jaar mag ik ook nog eens de jaarlijkse 14 euro voor mijn herstelmateriaal schrappen. Ik ga er van uit dat de andere kosten (fietsenmaker en regenkledij) ongeveer gelijk blijven. Wel nog goed om weten: de fietsenmaker en het sleutelmateriaal heb ik betaald met ecocheques.

Opbrengsten

Auto

Aangezien het enkel om mijn dicht-bij-huis-verplaatsingen gaat, zie ik niet meteen financiële winst in het gebruik van een auto. Er is zelden tijdwinst – time is money – en het feit dat ik in de wagen naar de radio zou kunnen luisteren – knowledge is money – overtuigt mij niet. Dus: zero comma zero zero zero zero euro’s.

Fiets

Tijdens werkdagen – zeker in de spits – verwed ik er mijn vélo op dat ik me sneller verplaats dan met de auto. Maar ik ben onvoldoende expert om al die tijdwinsten per jaar te vertalen naar euro’s. Laten we het dus qua winst maar houden bij het genot van op tijd op afspraken of thuis te komen.

Nog zo’n moeilijk in financiële winst om te zetten factor is de gezondheidswinst die ik realiseer. Volgens een berekening van TNO zitten fietsers gemiddeld 1,4 dag per jaar minder ziek thuis. Die winst is dus opnieuw vooral van belang voor mijn baas, maar door minder ziek te zijn – ik ben in 2012 trouwens geen dag ziek geweest – spaar ik mij dokterskosten uit. Zeker op langere termijn, door de duurdere kwalen genre overgewicht, hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk enzovoort, uit het wiel te fietsen. In conditie zijn verhoogt bovendien mijn vitaliteit en daarmee ook productiviteit op het werk, thuis en daarbuiten.

Fietsvergoeding
Tijd voor handje contantje. Met fietsen naar het werk kan je ook behoorlijk wat geld verdienen, zeker als je werk op een behoorlijke afstand van thuis ligt. Begin dit jaar wist ik mijn werkgever van het nut van een fietsvergoeding te overtuigen. Zo’n fietsvergoeding is (in de privé-sector) tot op heden immers een gunst – geen verplichting – van de werkgever aan de werknemer.

onbeperkt bellenIk zou zeggen, durf het te vragen. De wind zit goed. Een fietsvergoeding kost een werkgever minder dan opslag: tot 22 eurocent per afgelegde kilometer wordt de fietsvergoeding vrijgesteld van sociale zekerheidsbijdragen en bedrijfsvoorheffing, en nogal wat bedrijven zijn op zoek naar initiatieven waarmee ze hun imago kunnen vergroenen.

Begin dit jaar kon ook ik mijn werkgever overtuigen, wat wil zeggen dat er nu elk jaar 990 euro (225 werkdagen x 20 kilometer x 0,22 euro) extra op mijn loonbrief staat. Meer informatie over de fietsvergoeding vind je op de website van de Fietsersbond.

Fiscale aftrek
Je zou de kosten (de fiets zelf, maar ook uitrusting en onderhoudskosten) die je maakt door naar het werk te fietsen ook in de belastingsaangifte kunnen invullen als beroepskosten, maar om ‘winst’ te maken ten opzichte van het forfaitaire bedrag – dat de fiscus automatisch toekent als je niets aangeeft – moet je al heel wat kilometer afmalen (meer dan 80 kilometer per dag), een heel dure fiets aanschaffen, of ook nog heel wat andere beroepskosten (zoals een thuiskantoor) hebben. Hier valt dus maar voor weinig fietsers iets extra te rapen.

De afrekening

Het was je vast al opgevallen dat de rekening positief zal uitvallen voor de fiets, en negatief voor de wagen. Hier zijn de eindcijfers:

De jaarlijkse kosten van de auto voor korte verplaatsingen naar het werk en de stad bedragen 2428 euro (2246 gebruik + 182 euro parkeren). Elke gereden kilometer zou me 37 eurocent kosten. Voor het gemak heb ik de kosten die mijn werkgever zou maken voor mijn parkeerplaats niet meegeteld.

De jaarlijkse winst die ik met de fiets maak, bedraagt 780 euro (210 euro kosten, 990 euro inkomsten door kilometervergoeding), of 12 eurocent per kilometer.

Het gebruik van de fiets en niet de wagen levert mij in totaal 3208 euro op. Een veertiende en vijftiende maand. Bedankt fiets!

 

Update: ik krijg hieronder terecht de opmerking dat onderhoudskosten hoger kunnen oplopen dan de 30 euro per jaar die ik zelf in rekening heb gebracht. Het is mogelijk dat ik in 2012 (nieuwe cranck, en één nieuwe binnenband) geluk heb gehad, en dat onderhoudskosten normaal hoger liggen. Maar, zelfs als ik de onderhoudskosten maal tien doe (300 euro per jaar) voel ik dat nog niet in het eindresultaat (3208 euro min 300 euro). Ik ben bijvoorbeeld ook van plan om een extra fiets te kopen, een pronkstuk, van 500 euro. Zelfs dat is eigenlijk geen uitgave, omdat het geen auto is.

Delen magShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone
  • Ik fiets inmiddels bijna 4 jaar naar mijn werk (enkel 19 km) met een elektrische fiets; Ongeveer 60-70% van de dagen wil ik met de fiets doen.
    Maak je trouwens niet een rekenfout? Je werk ligt op 20 km en met 225 werkdagen is dat 4.500 km? Dan rij je de helft van de dagen, want 225*20*2 = 9.000 km.
    Ik denk dat jaarlijks ongeveer € 1.100,-/1.200,- ‘verdien’ aan de kilometers die ik niet met de auto rij.

    • Kim

      Een tikfoutje, geen rekenfoutje. Die 20 kilometer moest 10 kilometer zijn. Is aangepast nu. Bedankt!

  • Argument tegen de fantasie dat je met de auto tijd bespaart:

    3000 euro = ±1,5 maand werken
    12 maanden werken – 1,5 maand werken = 4/5de gaan werken

  • Erik

    Als ik vergelijk met mijn eigen situatie, kom je voor de fiets met wel erg beperkte kosten aanzetten (kan, hoor!). Los van de aankoop prijs, rijd ik toch per jaar twee kettingen en twee cassettes op (materiaal is toch 23 euro per keer, dus 46 euro per jaar). Ik kom aan ongeveer 10 000 km per jaar voor mijn dagelijkse fiets. Komt daar nog bij: banden (+/- 20000 km), remblokken (+/- 5000 km), velgen ,…
    Anyway, ik kom ook op een mooie winst uit hoor, maar gewoon maar om te zeggen dat ik met de fiets toch in de buurt van 0.1 euro per km uitkom, heel wat hoger dan wat jij ervaart.

    • Kim

      Dat kan kloppen. Zie mijn reactie hieronder, het hangt af van persoon tot persoon. Maar ik zie dat je dubbel zoveel kilometer per jaar aflegt als mij. Dat wil zeggen dat dus ook je winst (of de mindere uitgave door niet gebruik van de wagen) groter is. Je fietst meer, maakt dus ook meer onderhoudskosten, maar je wint ook meer door geen auto te gebruiken voor al die kilometers…

    • Ward V

      doet u 20.000 km met een stel fietsbanden?
      mijn zijn na 4000 altijd volledig op.. ok ik rijd niet met de dikste stadsbanden ma toch. knap!

  • Guy

    Spijtig maar ik moet je toch teleurstellen. Een fiets kost echt wel meer in onderhoud dan 30 euro per jaar. Als ik een nieuwe fiets koop dan kan ik welgeteld 2 jaar rijden zonder kosten maar door de winters van tegenwoordig en het zout dat gelukkig! gestrooid wordt moet ik praktisch na elke winter mijn tandwielen laten vernieuwen. Ik zou toch meer dan 100 euro rekenen. Remblokken, lampjes, draadjes en om de zoveel jaar zal je toch eens een groot onderhoud moeten laten doen.
    Als je zelf alles doet dan komt je nog amper goedkoper uit want je betaald dan 21%BTW en bij de fietsenmaker maar 6%BTW.
    PS Mijn fiets is een nieuw MTB model ( dus duurdere onderdelen geen kettingkast,…).

    • Kim

      Zoals ik zei, het hangt af van persoon tot persoon en fiets tot fiets. Het kan dus best zijn dat je meer uitgeeft aan onderhoud. Ik heb mijn uitgaven aan onderhoud gehaald uit dat ene bezoek aan de fietsenmaker in 2012 (nieuwe cranck) en één nieuwe binnenband. Misschien heb ik gewoon geluk gehad.

      Maar wat er ook van zei, mijn uitgaven aan onderhoud mogen nog vertienvoudigen (30 euro naar 300 euro), dan nog is mijn ‘winst’ 3208 euro min 300 euro = 2908 euro. Dat onderhoud is dus echt maar peanuts in vergelijking met de kost van een wagen.

      Zelfs maal twintig of maal dertig van de onderhoudskosten kan er niet aan tippen. Ik ben bijvoorbeeld ook van plan om een extra fiets te kopen, een pronkstuk, van 500 euro. Zelfs dat is eigenlijk geen uitgave, gezien het geen auto is.

  • Ook aan de autokant is het niet zo eenvoudig. De variabele kosten (brandstof, onderhoud, …) vallen wel weg voor elke kilometer die je niet rijdt, maar de vaste kosten veranderen enkel; die vallen niet weg. Zelfs al rijd je er niet mee, je auto vermindert elk jaar in waarde; je moet ermee naar de keuring, je moet verzekering betalen, … Je mag dus niet die volledige kilometerkostprijs als “winst” zien, maar slechts een deel ervan. Van die 0,3456 zal misschien 0,2 of 0,15 effectief uitgespaard worden per kilometer. Wil je die totale kost weg laten vallen, dan moet de auto de deur uit.
    Wat ook voor de fiets pleit, is het feit dat je verplaatsingstijd je ook de tijd gunt om naar “vrijetijdsmodus” om te schakelen. Geen stress onderweg (enfin, alvast minder dan met de auto) en dus een mentale plus. Maar dat valt moeilijk te becijferen.

  • Ik heb de berekening eens een tijd geleden gemaakt wat de werkelijke kost is van een auto. Ik heb een nieuwe auto genomen als voorbeeld, daarvoor alle kosten opgezocht gaande van aankoopprijs, inschrijving, verzekering, onderhoudsinterval, brandstof,…

    Ik kom op 5800 Euro uit per jaar! En dan heb ik nog niet overdreven met de aankoopprijs want als ik eens zie wat er allemaal aan kapitaal rond bolt op de weg…

    Hier kan je mijn berekening vinden: http://blogimages.bloggen.be/levenzonderauto/attach/162384.pdf

  • Ward V

    30 euro per jaar onderhoud voor de fiets als je duizenden kilometers doet is wel heel weinig.
    1 setje deftige banden, zelf plaatsen, is al meer dan en je doet er met zo een kilometers echt geen jaren mee. 350 euro voor een fiets als je zoveel rijdt lijkt me ook weinig, maar soit, dat is een persoonlijke keuze natuurlijk.
    ik heb het eens uitgeteld en kwam aan een kilometerkost met de fiets die VEEL hoger lag dan de uwe, ik geloof tussen 10 en 20 cent. mijn moto kost per km echter rond de 40 a 50 cent dus blijft zoveel mogelijk fietsen interessanter.

  • Lucifer

    Spijtig genoeg zijn onze ministers te laks om een verplichte fietsvergoeding in te voeren met een vast bedrag.
    Ze innen liever geld via kilometerheffing i.p.v. deze bestaande wet te optimaliseren.
    Blijkt dat het dus uiteindelijk weinig met mobilisatie, milieu en gezondheid te maken heeft.
    De werkgever mag/moet beslissen of hij je deze vergoeding gunt !!??
    Heb je een L….. van een werkgever dan heb je pech. Als dit geen discriminatie is ……..!