Een kleine regenbui – of op een hete zomerdag: zelfs een hele grote – kan best leuk zijn om door te fietsen. Anders is het met die aanslepende, koude en druilerige periodes, waarin je altijd op water voorbereid moet zijn. Maar eens je weet wat je voor welk weer in je fietstas of om je lijf moet zitten hebben, rest alleen nog een psychologische drempel. De belangrijkste tip van dit lijstje geef ik je daarom als eerste mee: niet neuten, maar fietsen!
Kledij
Jas
Een regenjas is een tricky dingetje op de fiets. Eens je fietst, lever je een inspanning, en dus gaat je lichaam opwarmen en zweten. Zeker in relatief warme regenperiodes ga je met een regenjas aan daarom vaak meer zweten dan de regen je nat kon maken – ja, zelfs in zogenaamde ‘ademende’ textiel.
Op zo’n momenten moet je daarom eerder nadenken over hoe warm / te warm je gaat hebben boven hoe droog / nat je gaat zijn. Draag gerust enkel een t-shirt (en geen trui) onder je regenjas, of als het buiten behoorlijk warm is: helemaal niets eronder.
Een kwaliteitsvolle regenjas is ademend en regenbestendig, bij voorkeur iets langer naar beneden aan de rugzijde om je achterwerk te beschermen van opspattend vocht, en met ‘ventilatiegaten’ onder de oksels.
Je kan uiteraard met elk soort regenjas gaan fietsen, maar ik raad aan ook goed op de pasvorm te letten. Zorgt dat die op je lijf gesneden (geen vuilniszak) is, ook met een trui eronder aan. En dat de stof comfortabel en licht is, en compact genoeg om weg te stoppen/proppen in een fietstas als het niet regent.
De nog meer technische (lees: duurdere) jassen zijn ook nog eens winddicht, wat op een koude winterdag deugd kan doen, maar voor de rest van het jaar vaak te warm is.
Dat is zeker zo voor de plastieken jasjes (het kaweetje), zowat de beste garantie op zweet. Honderd procent water- en winddicht, dat wel, maar tegelijk ideaal om een zweethutje onder te bouwen.
Een regenponcho kan dan weer wel, ook als het om een plastiek dingetje gaat. Je zit echt droog zo onder je regenjas-tentje, en je overbodige lichaamswarmte kan tegelijk langs onder verdwijnen. Een nadeel is dat een poncho zich op een winderige dag ook als parachute zal willen bewijzen, wat het fietsen extra lastig zal maken – en je wou nu net zo snel naar huis.
Regenbroek
Eigenlijk hetzelfde verhaal als voor de jas: zorg dat je het niet te warm krijgt eronder. In een plastieken broek ga je zweten, in een technische niet. Al heb ik minder tegen de plastieken broek dan tegen het kaweetje, want ik heb – toch voor mezelf – de indruk dat ik veel minder zweet langs mijn benen.
Dus met de goedkope plastieken regenbroek is eigenlijk niet veel mis. Let er wel op dat er ritsen aan de broekspijpen zijn, lang genoeg om de regenbroek makkelijk over je schoenen en broek te kunnen trekken.
Pet
Wie graag een regenkap aan de jas heeft, neemt best eentje die nauw nauw aansluit. Een losse kap dreigt op de fiets immers nogal snel ‘wind te vangen’. Ik verkies persoonlijk trouwens een regendichte fietspet, omdat mijn oren en volledige gezichtsveld dan vrij blijven. Een pet houdt regendruppels trouwens ook behoorlijk goed uit je ogen.
Sokken
Natte sokken blijven natte sokken, maar sokken van merinowol (de aangename tegenhanger van geitewol) of synthetische stof zitten een pak comfortabeler wanneer ze nat zijn. Ook als ze droog zijn trouwens. De droog-o-fielen dragen waterdichte sokken – verkrijgbaar in de betere sportwinkel – of in noodgevallen plastiek zakjes over/onder je sokken (al heb je in dat geval wel snel zweetvoeten).
Schoenen
Draag schoenen met grip, zodat ze niet van natte pedalen schieten. Je kan waterdichte schoenen dragen (zelfs rubber laarzen, als je er dan voor zorgt dat er geen water langs boven naar binnen kan), of overschoenen: een soort waterdichte sokken voor over je schoenen, opnieuw te verkrijgen in betere sportwinkels.
En wanneer je schoenen toch doorweekt zijn – het zal zo vaak gebeuren. Stop er eens je op je bestemming bent aangekomen zo snel mogelijk propjes krantenpapier in – schoenen drogen op grootmoeders wijze. Op je werk zou je ook een paar droge schoenen – of pantoffels – kunnen liggen hebben om mee te wisselen tot je originele schoenen terug droog zijn.
Spatborden
Regen dat uit de lucht komt vallen maakt je nat, opspattend water maakt je vuil – ook degene die achter je fietst trouwens. Daarom zijn spatborden vrij essentieel op regenachtige dagen. Ze beschermen bovendien ook kwetsbare onderdelen van je fiets. Goede spatborden boven de wielen en ketting zijn daarom een goede preventie tegen slijtage.
Voor zij die het op droge momenten liever meteen zonder doen, zijn er ook afneembare spatborden. De populairste in dat genre moet de Ass Saver, die doet wat zijn naam belooft: je achterwerk beschermen tegen strontweer met bijhorende streep.
Paraplu op de fiets
Geen persoonlijke aanrader – ik haat paraplu’s – maar eens je zo vaardig als een Nederlander met een paraplu kunt fietsen, zit je een pak droger in het zadel. Ik ga ervan uit dat je hiervoor een stevige paraplu gebruikt. Een model dat al op het voetpad door de wind overslaat, zal het op de fiets zeker niet lang redden. Er zijn ook parapluhouders, waarvan ik er binnenkort eentje mag testen. Het verslag volgt.
Onderhoud van de fiets
* Regen en opspattend vuil kunnen je fiets echt pijn doen. In regenperiodes is het daarom aangeraden regelmatig de fiets te poetsen. Zeker de remblokjes, ketting, tandwielen, derailleur en draaiende gedeeltes zoals de trappers en wielassen slijten sneller als je er niet tijdig het slijk of vuil van tussen haalt.
* Je remmen remmen trouwens sowieso minder goed wanneer ze vuil zijn. Hou daar dus rekening mee bij regenweer, en probeer ze na elke regenbui wat af te stoffen.
* De meeste fietskaders zijn behoorlijk ‘untouchable’ voor regen en vuil, ze schoonmaken is dan alleen een kwestie van respect voor je fiets.
* Parkeer je fiets zoveel mogelijk op een droge plaats. Voor wie geen garage of dergelijke heeft bestaan er grote plastiek hoezen om je fiets mee te bedekken.
* Zorg – zeker als je een lederen zadel hebt – dat je in regenachtige periodes altijd een plastiek zak of zadelhoes bij je hebt om het zadel droog te houden.
En vooral: Trek het je niet aan!
Snel of traag door de regen?
Het moet de populairste discussie over regenfeitjes zijn: moet je snel of traag door de regen wandelen of fietsen om het minst water te vangen? Wie snel fietst lijkt meer regendruppels te vangen, maar wie traag fietst zit langer tussen de druppels. Het definitieve antwoord is: stoempen, zo hard als je maar kan! En waarom wordt verduidelijkt in dit filmpje:
Trouwens
Hoewel ons land de reputatie van regenstaat heeft, valt dat regenen voor de fietsers eigenlijk best mee. Van alle fietskilometers die je in een jaar aflegt, zal het ongeveer acht procent regenen. Ik baseer me hier uiterst onwetenschappelijk op een steekproef van één fietser, maar eentje die weet waarover hij spreekt: Frank Deboosere. De weerman houdt een dagboek bij van zijn fietskilometers, en noteert daarbij – uiteraard – welk weer hij voor de wielen krijgt. Frank fietste in 2012 meer dan tienduizend kilometer, en ‘amper’ 820 kilometer daarvan kreeg hij regen op zijn dak.
Het regent bijna nooit: http://www.hetregentbijnanooit.nl/site/
Een paar aanvullingen op het artikel voor de fietser in de regen.
http://www.supercape.nl voor fietsen met voordrager, krat of mandje en http://www.drycycle.nl om de paraplu op de fiets vast te zetten.
Rollerbrakes (of trommelremmen zoals die vroeger genoemd werden) hebben géén last van regen of vuil… En een gesloten kettingkast met een versnellingssysteem à la Simano Nexus (of Sturmey Archer vroeger) ook al niet. Het kan je dus een hoop onderhoud en slijtage besparen als je hiermee bij aanschaf van je fiets rekening houdt.
En dan hebben we natuurlijk nog de ultieme zwaarweerfiets: de velomobiel.
Ik meld me met mijn site http://www.hetregentbijnanooit.nl ook aan als uiterst onwetenschappelijk op een steekproef van één fietser. Ik meet het al 5 jaar en kom altijd onder de 10% uit. (Maken vele onwetenschappelijke steekproeven 1 wetenschappelijke? 😉
Wat die parapluhouder betreft: ik test er al een tijdje zo een (van Drycycle.nl dus): best aardig als je er een groter model Senz plu (XL) in steekt, bij een kleiner model (Smart of Original) word je toch nat. En je moet tegen de verbaasde blikken onderweg kunnen… 😉 Ook is zo’n ding niet handig bij laag hangende takken, en soms zie je voor een stoplicht het licht niet meer. Maar als je makkelijk zweet zoals ik: een aanrader!
Ik gebruik de fiets dagelijks en heb een hekel aan een regenpak. De regenponcho watert af op de onderbenen. vandaar dat ik de SuperCape ontworpen heb. Deze regencape heeft een extra lange voorkant die je met klittenband aan de voordrager, mand of krat bevestigt. Nu loopt het water alleen op het voorwiel en blijven zelft je voeten droog: ww.supercape.nl Om de Supercape ook op gewone stadsfietsen te gebruiken heb ik nu de Vorky ontworpen. Deze bestaat uit een opvouwbare vork en een conncetor. De connector bevestig je aan de fiets en blijft er op zitten. De vork klik je in de connector als het regent. nu heb je 2 bevestigingogen vlak boven het voorwiel. Hier kunje de Supercape aan bevestigen. Zodra de bui voorbij is vouw je de vork op en past hij in de zak van de Superacpe. klaar voor een volgende bui: http://www.youtube.com/watch?v=pFRKiHsLURI
De Vorky wordt van hergebruikt kunststof gemaakt. Hiervoor is echter een dure mal nodig vandaar dat er nu een voorverkoop voor een scherpe prijs gestart is: http://www.share2start.com/commercieel/project/vorky
Ben benieuwd wat julie van de ze regenbescherming vinden.
Op lange afstanden kies ik ervoor om me nat te laten regen en dus kleding te dragen die ook nat prettig fietst. Beschermende kleding heeft de neiging om te isoleren en dan wordt je alsnog nat, maar dan van het zweet. Een droog setje meenemen naar de plaats van bestemming is dan handiger. Overigens trek ik ter bescherming en omdat fietsen met een nat kruis soms lastig is, wel vaker een regenbroek aan.
Pingback:Make-up op de fiets: Zo vermijd je de ‘pandalook’
Pingback:Must Have: Schipperstrui - Kleding voor een reis rond de wereld
Goed artikel.
Ik ben zo vrij een paar eigen ervaringen te delen.
– Het 3-lagen principe blijft in principe gelden in regenweer (op de huid, tussenlaag, beschermlaag). Een kledingstuk kan natuurlijk zo gemaakt zijn dat het twee lagen in zich vervat.
– Gebruik nooit katoen, vroeg of laat stapelt het transpiratievocht zich op en katoen houdt dit veel te lang vast. Gevolg: nat, koude rillingen, enz.
– Ondergoed: ik gebruik graag Woolpower (www.woolpower.se), Icebreaker is ook goed maar Woolpower is een klasse hoger vind ik. Ik wissel af met synthetisch materiaal, merken Craft, Jack Wolfskin, Castelli, enz. Soms hebben deze een windbreaker deel op de borststreek. Synthetisch materiaal heeft als nadeel dat het sneller ruikt naar zweet, daar heeft Woolpower amper last van! Een synthetische tussenlaag boven Woolpower kan natuurlijk ook, dit doe ik meestal.
– Buitenlaag. Ik haat poncho’s en gebruik daarom een efficiënt regenjasje van Castelli en indien nodig een overbroek van Jack Wolfskin. Beiden zijn zeer klein in te pakken en wegen niks.
Bij wat kouder weer gebruik ik mijn Jack Wolfskin regenvest, licht, sterk, volledig regendicht en superademend. Jack Wolfskin kwam ooit in een test van Test Aankoop als hét beste merk eruit met regenjassen, ik moet zeggen: ik ben supercontent van dit merk, het heeft me nooit in de steek gelaten. Van vooral Jack Wolfskin heb ik een paar broeken die volledig of deels waterdicht zijn én toonbaar op het werk. Deze doen echt hun ding, dan heb ik meestal de regenoverbroek niet nodig/niet mee.
– Hoofd: ik draag meestal een helm, eentje met een vizier: http://www.kask.it/product.php?cat=4&product=60. Dit is voor een brildrager echt makkelijk: vizier omlaag en je ben beschermd tegen vuil, vliegen, en het weer. Was lastig te vinden en heb ik toch kunnen kopen via http://www.bikeplusrun.be/. Als het echt koud is draag ik een helmmutsje eronder (Bioracer of zelfs Buff).
– Schoenen: niet altijd makkelijk. Ik ben voor mijn woonwerkverkeer overgeschakeld op Schimano Click’R schoenen en pedalen. Heerlijk. Mijn pedaal is langs de ene zijde plat, de andere zijde met kliksysteem. Bij nat weer glijd je zo nooit af de pedalen en met dit nieuwe kliksysteem is het makkelijk uitklikken! De bijhorende Shimano schoen is perfect loopbaar en nog toonbaar op het werk.
Als het niet anders kan gebruik ik een overschoen, ik vind dit wel vrij lastig om over de schoen te trekken. Er zijn ook waterdichte ademende schoenen (à la Goretex), maar de keuze is beperkt. Ik gebruik bij hevig regenweer graag Sealskinz regensokken: perfect waterdicht en superademend, hoe ze het doen weet ik niet maar het werkt echt goed. (De handschoenen van dit merk vind ik dan weer niet zo goed omdat ik vind dat mijn handen er te snel in zweten.)
MOEDERDAGTIP: (Nu slechts €9,95)
De laatste kans om deze super parapluhouder te bemachtigen!! Origineel als cadeau of een handigheidje voor jezelf!
Nooit meer natregenen op de fiets; Click, Go & Stay Dry!
Privébericht / [email protected] / paraclick.ccvshop.nl
https://www.facebook.com/droogopdefiets?fref=ts
Ik heb een collectie regenjassen van ‘Happy Rainy Days’ en dat zijn tot nu toe de enige betaalbare regenjassen waar ik ook echt droog mee op bestemming aan kom. En ze zijn nog mooi ook, want het oog wil ook wat. Zo gaat dat met madammen op de fiets… Die willen er niet altijd uit zien als weggelopen uit een sportief evenement. Ok dan, ik draag wel mijn regenlaarzen als het regent. Dat moeten ze er maar bij nemen. Als het sneeuwt geneer ik me ook niet om mijn Moon Boots aan te doen.
De ideale regenjas bestaat idd niet. Ik droom van iets 100% waterdicht dat niet ademend is maar met actieve luhtverversing.
Veilig fietsen met paraplu in de hand is vanaf nu mogelijk voor Nederland de is de beste fiets ooit https://youtu.be/8ybHKwdnjSE